
Дайджест правових позицій Верховного Суду у спорах щодо відмови у перетинанні державного кордону України громадянину України призивного віку в особливий період в умовах правового режиму воєнного стану
Довідка видана позивачу містить інформацію про відстрочку від призову на військову службу за призовом під час мобілізації та не дає права позивачу на виїзд за межі України
Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 11 квітня 2024 року у справі №380/17239/22
Наданою в пункті пропуску через державний кордон України довідкою Люблінського політехнічного університету (Республіка Польща) підтверджено проходження ОСОБА_1 з 01 жовтня 2022 року курсу польської мови тривалістю один рік для підготовки його до навчання першого рівня, а не зарахування студентом цього університету.
Таким чином, довідка видана позивачу, містить інформацію про відстрочку від призову на військову службу за призовом під час мобілізації та не дає права позивачу на виїзд за межі України з метою проходження курсу польської мови в іноземному вищому навчальному закладі.
Наявність такої відстрочки не звільняє позивача від виконання військового обов’язку в частині таких складових як-от приписка до призовних дільниць; виконання військового обов’язку в запасі; дотримання правил військового обліку, як і від вірогідності бути залученим до виконання робіт, які мають оборонний характер в особливий період під час правового режиму воєнного стану.
Джерело: https://tinyurl.com/53m4pfvw
Включення до бази даних «Шлях», адміністратором якої є Укртрансбезпека, не є відповідно до пункту 2-8 Правил № 57 безумовною підставою для виїзду за кордон
Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 18 квітня 2024 року у справі №260/3528/22
Наявність/збіг інформації про особу в оперативних базах даних системи «Гарт-1», яка автоматизовано забороняє цій особі право перетину державного кордону на виїзд з України, нівелює таке право на підставі інших поданих нею документів, зокрема, тимчасового посвідчення військовозобов’язаного та списку осіб, які мають право на перетин кордону на підставі інформації, наявної в базі даних «Шлях».
При цьому, включення до бази даних «Шлях», адміністратором якої є Укртрансбезпека, не є відповідно до пункту 2-8 Правил № 57 безумовною підставою для виїзду за кордон, адже таке рішення приймається виключно посадовими особами державної прикордонної служби в кожному конкретному випадку, на підставі повного пакету поданих документів.
Застосовані щодо позивача підстави відмови у перетині держаного кордону є спеціальними обмеженнями, впровадженими в установленому Конституцією України порядку на період дії воєнного стану.
При цьому варто зазначити, що обмеження певних категорій громадян у праві виїзду за кордон під час дії воєнного стану певною мірою є втручанням у приватне життя особи в розумінні Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року. Однак, таке втручання у справі, що розглядається, прямо передбачено законом і має абсолютно легітимну мету, а відтак відсутні підстави для висновку про незабезпечення балансу між публічним інтересом суспільства та приватним інтересом Позивача.
Джерело: https://tinyurl.com/5fmky7mf
Процедури надання відстрочки від призову на військову службу та надання права на перетин державного кордону в умовах воєнного стану є різними за змістом правовими процедурами
Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 18 квітня 2024 року у справі № 260/2850/22
Оцінюючи доводи, викладені у позовній заяві, а також і в касаційній скарзі, про те, що обмеження щодо перетину кордону України не могли бути застосовані до позивача, оскільки в розумінні статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» він є особою, яка не підлягає мобілізації на весь період навчання, колегія суддів зазначає, що ця обставина не дорівнює звільненню його від обов’язку проходження військової служби, а надає лише право на відстрочку від призову.
Водночас процедури надання відстрочки від призову на військову службу та надання права на перетин державного кордону в умовах воєнного стану є різними за змістом правовими процедурами з огляду на нормативно-правове регулювання та компетенцію органів, які визначають наявність таких прав.
Таким чином, Порядок організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов’язаних визначає перелік військово-облікових документів для призовників і військовозобов’язаних, а також свідчить про те, що законодавчі акти України вказують на відповідні військово-облікові документи з належними відмітками, які мають значення для прийняття відповідного рішення уповноваженою посадовою особою, яка здійснює прикордонний контроль у пунктах пропуску через державний кордон України під час дії воєнного стану та проведення загальної мобілізації.
Крім того, суд наголошує, що оскаржуване рішення має разовий характер і вичерпало свою дію фактом його виконання, тому у разі пред’явлення позивачем всіх необхідних документів, які надають право на перетин державного кордону на виїзд з України, оскаржуване рішення жодним чином не створить йому перешкод для перетинання кордону України за наявності на те законних підстав.
Джерело: https://tinyurl.com/yc64p7w6
Гарантоване статтею 33 Конституції України право вільно залишати територію України належить до категорії прав, що можуть бути обмежені в умовах воєнного стану
Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 14 лютого 2024 року у справі № 380/18153/22
Аналіз пункту 2-6 Правил № 57 у взаємозв’язку зі статтею 23 Закону № 3543-XII дає підстави для висновку, що під час дії воєнного стану не усім категоріям осіб, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації надано право на перетин державного кордону на виїзд за межі території Україну. Здобувачам вищої освіти хоча і гарантовано право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, однак для цієї категорії осіб, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації, не передбачено право на перетин державного кордону на виїзд за межі території Україну в умовах дії на території України воєнного стану.
Наведене свідчить, що станом на 26 листопада 2022 року позивач не мав правових підстав для перетину державного кордону.
У контексті обставин цієї справи висновується, що наявність у позивача права на відстрочку від призову на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період (на строкову військову службу) з тих підстав, що він є здобувачем освіти в іноземному навчальному закладі, не є підставою для виїзду за межі України під час дії правового режиму воєнного стану, а тому оскаржуване рішення, яким позивачу відмовлено у перетині державного кордону на виїзд з України, є правомірним та відповідає критеріям правомірного рішення суб’єкта владних повноважень, які визначені частиною другою статті 2 КАС України.
Джерело: https://tinyurl.com/5anac6um