
Колеги, допоможіть порадою. Чи могла сільська рада у лютому 2021 року винести рішення про передачу в оренду фізичній особі земельної ділянки для городництва, договір уклали 01 квітня 2021 року, (ці дати до прийняття закону про дерегуляцію), а право комунальної власності сільська рада зареєструвала за собою у ДРРП у березні 2023 року на підставі Закону про дерегуляцію. Тобто чи могла сільська рада у лютому 2021 року (до прийняття закону про дерегуляцію) розпоряджатися землею, яку зареєструвала за собою, згідно цього закону, кілька днів тому?
27.05.2021 року у Перехідних положеннях Земельного кодексу України з’явився пункт 24, відповідно до якого з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:
а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук);
б) оборони
в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об’єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення;
г) зони відчуження та зони безумовного (обов’язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
ґ) під будівлями, спорудами, іншими об’єктами нерухомого майна державної власності;
д) під об’єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності;
е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.
Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
До цього моменту ч.4 ст.122 Земельного кодексу України передбачала, що земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності розпоряджався Держгеокадастр.
З урахуванням ст.117 Земельного кодексу України, Розпорядження КМУ від 31.01.2018 року № 60-р «Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об’єднаних територіальних громад», Указу Президента України від 15.10.2020 року № 449/2020 «Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин» та Постанови КМУ від 16.11.2020 року № 1113 «Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин» відбувалась передача земельних ділянок сільськогосподарського призначення від Держгеокадастру до об’єднаних територіальних громад.
Ст. 117 Земельного кодексу України передбачала, що рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.
Отже, скоріш за все, процедура прийняття рішення органом місцевого самоврядування про передачу в оренду фізичній особі земельної ділянки для городництва була порушена і ОМС спочатку повинен був зареєструвати право комунальної власності. Тому, для реєстрації потрібно аналізувати весь пакет документів.
Проте, якщо питання з приводу оскарження реєстрації постане в суді, скоріш за все суд відмовить у задоволенні позовних вимог, оскільки за своєю суттю це не призвело до порушень права комунальної чи державної власності, оскільки земельна ділянка була спрямована на передачу від державної саме до комунальної власності.
Відповідь на питання підготував Олексій Янушевський, адвокат, секретар Комітету з аграрного, земельного та довкілевого права НААУ