Чи відносяться заклади первинної медичної допомоги до об’єктів критичної інфраструктури?
Відповідь підготував Андрій Світлицький, адвокат, член Центру медичного права ВША НААУ
Новини та події
30.11.2022

Відповідь: З початком введення в країні, згідно Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022, воєнного стану, наше законодавство набуло потреби регулювання додаткових критеріїв, режимів та інших складових життя.

Нормативно-правові акти все частіше пристосовуються до реалій воєнного стану та передбачають все нові визначення і особливості.

Не стали виключенням особливі умови діяльності об’єктів критичної інфраструктури, якими згідно пункту 13 частини 1 статті 1 Закону України «Про критичну інфраструктуру», є об’єкти інфраструктури, системи, їх частини та їх сукупність, які є важливими для економіки, національної безпеки та оборони, порушення функціонування яких може завдати шкоди життєво важливим національним інтересам.

Саме об’єкти критичної інфраструктури потребують і отримують особливе регулювання. Зокрема, з метою належного забезпечення роботи таких об’єктів постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», закупівлі здійснюються без дотримання вимог законодавства про публічні закупівлі. Також об’єкти критичної інфраструктури вимагають особливих заходів охорони, запобігання проявам несанкціонованого втручання в їх функціонування, прогнозування та запобігання кризовим ситуаціям на об’єктах критичної інфраструктури.

У розрізі зазначеного постає питання: чи належать заклади первинної медичної допомоги до об’єктів критичної інфраструктури?

Спочатку звернемося до статті 9 Закону України «Про критичну інфраструктуру», яка чітко визначає, що до життєво важливих функцій та/або послуг, порушення яких призводить до негативних наслідків для національної безпеки України, належить, зокрема охорона здоров’я.

Однак, сектор є достатньо широким для трактування і розуміння. За змістом статті 8 Закону України «Про критичну інфраструктуру» віднесення об’єктів до критичної інфраструктури здійснюється в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Чинною на сьогодні є постанова Кабінету Міністрів України від 09 жовтня 2020 р. № 1109 «Деякі питання об’єктів критичної інфраструктури», яка затвердила порядок віднесення об’єктів до критичної інфраструктури в редакції «довоєнного періоду».

Також постановою затверджено Перелік секторів (підсекторів), основних послуг критичної інфраструктури держави, який включив до свого складу уповноваженим органом – Міністерство охорони здоров’я України щодо послуг «надання екстреної медичної допомоги; надання послуг стаціонарного та амбулаторного лікування та інших медичних послуг; виробництво, закупівля та постачання фармацевтичних препаратів, ліків, вакцин, крові та інших медикаментів і медичного обладнання; контроль за інфекційними захворюваннями та/або епідеміями» в секторі «охорона здоров’я».

Перевірити, які з закладів охорони здоров’я взагалі віднесені до об’єктів критичної інфраструктури неможливо у зв’язку з наявністю суперечливих норм Закону України «Про критичну інфраструктуру» та постанови Кабінету Міністрів України від 09 жовтня 2020 р. № 1109 «Деякі питання об’єктів критичної інфраструктури», щодо режиму доступу до такого реєстру. Так, стаття 11 закону передбачає, що «Інформація про об’єкти критичної інфраструктури, що міститься в Реєстрі, є відкритою, загальнодоступною та безоплатною, крім інформації з обмеженим доступом. Розпорядник забезпечує цілодобовий доступ до відкритої інформації Реєстру на своєму офіційному веб-сайті.». У свою чергу, пунктом 8 Порядку віднесення об’єктів до об’єктів критичної інфраструктури, затвердженого постановою визначено норму, якою «Відомості про об’єкти критичної інфраструктури, що містяться у національному переліку об’єктів критичної інфраструктури та секторальних переліках об’єктів критичної інфраструктури, є інформацією з обмеженим доступом, захист якої забезпечується відповідно до вимог законодавства у сфері захисту інформації.».

У той же час, завдяки адвокатським запитам вдалося встановити, що станом на листопад 2022 року саме заклади охорони здоров’я, що надають первинну медичну допомогу, не внесені до Тимчасового національного переліку об’єктів критичної інфраструктури, сформованого Генеральним штабом Збройних Сил України спільно з Адміністрацією Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України і Службою безпеки України. Однак, на місцевому рівні вони все ж-таки можуть бути внесені до об’єктів критичної інфраструктури місцевого значення (ІІІ або IV категорія критичності) за рішенням місцевих органів виконавчої влади (військово-цивільних адміністрацій – у разі утворення).

Нормативно-правові акти:

  1. Конституція України;
  2. Закон України «Про правовий режим воєнного стану»;
  3. Закон України «Про критичну інфраструктуру»;
  4. Указ Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022;
  5. Постанова Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування»;
  6. Постанова Кабінету Міністрів України від 09 жовтня 2020 р. № 1109 «Деякі питання об’єктів критичної інфраструктури».