
В умовах стрімкого розвитку суспільних відносин, розширення сфер правового регулювання та постійних викликів воєнного стану кількість юридичних спорів, які вирішуються в судовому порядку, зростає. Однак судовий розгляд справи не завжди призводить до вирішення спору та отримання позитивного результату сторонами, тому питання альтернативних способів вирішення конфліктів набуває підвищеної актуальності. Про використання таких інструментів вирішення спорів як переговори, медіація, примирення, арбітраж дискутували у Центрі правничої лінгвістики.
Очільниця Центру правничої лінгвістики поділилася секретами успішного ведення переговорів, ознайомивши учасників із тематичним вокабуляром, прикладами лексичних одиниць, які вживаються в процесі переговорів, інструментами, які часто використовуються перемовниками. Особливу увагу лектор приділила виразам англійською мовою, які можна використовувати під час переговорів. Для покращення своїх переговорних якостей Людмила Колодник рекомендувала слухачам ознайомитися із книгою «Getting to Yes» by Roger Fisher and William Ury, яка є світовим бестселером у царині ведення успішних переговорів.
Про застосування медіації в корпоративних спорах розповіла Надія Тарасова, яка окреслила спори, пов’язані з корпоративним управлінням та поділилася з учасниками техніками медіації для покращення роботи Ради директорів. Серед рекомендацій наголошено на важливості забезпечення корпоративними радами прийняття та впровадження належних політик ADR для ефективного вирішення будь-яких корпоративних спорів до того, як вступати в судовий розгляд, проведення навчання методами медіації в рамках професійного розвитку для голів, провідних директорів, корпоративних секретарів.
Використання інструментів позасудового вирішення трудових спорів окреслила у своїй доповіді Ірина Шапошнікова. Лектор розповіла про judicial mediation, еarly conciliation and conciliation у Великобританії, трудову медіацію та трудовий арбітраж як способи вирішення спорів за проєктом Трудового кодексу України, зосередившись на умовах, підставах та видах спорів, у яких можуть бути застосовані означені процедури.
У своєму виступі на тему примирення у досудовому розв’язанні договірних спорів Оксана Кіріяк розповіла про те, що сама процедура примирення виникла за часів Римської імперії та вперше зустрічається у Законах ХІІ Таблиць. У ході рецепції римського приватного права цей інститут укорінився у законодавстві більшості країн світу. Окремо доповідач зосередила увагу присутніх на окресленні суб’єктного складу учасників досліджуваних правовідносин, а також на ключових етапах примирних процедур. Фінальним акордом доповіді було порівняння процесу примирення в окремих державах, що належать до різних правових систем, з наголосом на спільних та відмінних рисах останніх.
Чому арбітраж є ключовим способом у вирішенні міжнародних комерційних спорів, про основні елементи арбітражного застереження та базову термінологію з цієї сфери розповіла Салатин Ходжалиєва. Лектор зауважила, що потрібно відрізняти терміни “Arbitration” та “Arbitrage”, які не є тотожними, адже “Arbitration” – це один з альтернативних способів врегулювання спорів замість звернення до національного суду, який передбачає участь незалежного арбітра, в той час, як “Arbitrage” є фінансово-економічною категорією, яка характеризує кілька пов’язаних правочинів, направлених на отримання прибутку на різниці в цінах на однакові чи пов’язані активи.