Алгоритм дій адвоката під час проведення слідчого експерименту
Артем Облетов, адвокат
Матеріали заходів
06.05.2024

 

Базовим алгоритмом роботи адвоката під час проведення слідчого експерименту у справі про ДТП поділився адвокат Артем Облетов під час заходу з підвищення кваліфікації адвокатів, що відбувся у Вищій школі адвокатури НААУ.

На початку вебінару лектор озвучив статистичні дані, розміщені на порталі Опендатабот. До найпоширеніших причин ДТП віднесено: перевищення безпечної швидкості – 39.4%, порушення правил маневрування – 18.9%, керування у стані сп’яніння – 3.8%. Серед видів ДТП найчастіше трапляються зіткнення – 36.9%, наїзд на пішохода – 36.0%, наїзд на перешкоду – 13.1%.

Українським законодавством передбачено адміністративну та кримінальну відповідальність за скоєння ДТП.

Ступінь тяжкості наслідків ДТП впливає для винних осіб на вид та розмір відповідальності, що у свою чергу, визначає застосування норм певної галузі права, які будуть регламентувати порядок оформлення автопригоди та реагування на відповідні наслідки:

а) адміністративна відповідальність (пошкодження у результаті автопригоди спричинено лише матеріальний збиток (без постраждалих) (стаття 124 КУпАП);

б) кримінальна відповідальність (середньої тяжкості тілесні ушкодження, тяжкі наслідки та смерть особи) (стаття 286, 286-1 КК України);

в) цивільно-правова відповідальність (як наслідок за заподіяну матеріальну та моральну шкоду).

До обов’язкових слідчих дій, направлених на з’ясування обставин ДТП, адвокат відніс наступні:

·огляд місця події

·допит свідків та потерпілих

·проведення слідчих експериментів

·огляд транспортних засобів

·здійснення запитів на отримання інформації, речей, документів (відеозаписи з камер відеоспостереження; відомості щодо погодних умов; відомості щодо стану дорожнього покриття, аварій; відомості щодо розташування дорожніх знаків, розмітки; відомості щодо розташування та схеми роботи світлофорних об’єктів; відомостей щодо проходження технічного огляду транспортного засобу, ремонту, технічних характеристик транспорту та окремих систем; запити направлені на встановлення особи водія та ін.)

·здійснення тимчасового доступу до речей та документів (у першу чергу медична документація)

·призначення комплексу експертиз.

Далі лектор перейшов до характеристики слідчого експерименту, визначивши його як слідчу дію, метою якої є перевірка та уточнення відомостей, які мають значення для встановлення обставин кримінального правопорушення, проводить відтворення дій, обстановки, обставин певної події, та інші необхідні досліди чи випробування.

Основні параметри, які можна встановити/зафіксувати під час слідчого експерименту:

·швидкість/темп руху пішохода або транспортного засобу;

·момент виникнення небезпеки для водія;

·час з моменту виникнення небезпеки для водія до моменту наїзду/контакту;

·відстань, яку долає об’єкт за конкретний проміжок часу;

·видимість з місця водія та загальна видимість.

Тактичні правила проведення слідчого експерименту включають:

1) проводиться в умовах і обстановці, максимально наближених до тих, в яких відбулася подія (погодні умови, стан дорожнього покриття, освітленість ділянки дороги, схема роботи світлофорних об’єктів, умови видимості та елементи одягу у пішоходів тощо);

2) слідчий експеримент бажано проводити на тому самому місці, де відбулась подія;

3) слідчий експеримент має проводитися в такий час, коли відбулась подія, яку перевіряють, з метою створення аналогічних умов чутності (особливо в місті), видимості, що забезпечує об’єктивність результатів експерименту;

4) для проведення слідчого експерименту варто використовувати ті самі знаряддя й засоби, які застосовувалися під  час ДТП, або однорідні предмети і знаряддя (важливо звертати увагу на технічні характеристики транспортного засобу, його технічний стан та особливості конструкції, наявність навантаження, тонування скла, сила світла фар тощо);

5) після відтворення обстановки учасників треба розташувати саме так, як за їхніми відомостями, вони розташовувалися під час ДТП (важливо враховувати, що у разі різних версій – має бути перевірена кожна);

6) досліди необхідно повторювати декілька разів, змінюючи умови експерименту (для більшої об’єктивності відтворення здійснюється 3-5 раз, вимірюються середні показники, що беруться для розрахунку).

Артем Облетов навів власний алгоритм дій по підготовці та проведенню слідчого експерименту:

І етап: вивчення наявних матеріалів кримінального провадження (протокол огляду місця ДТП, схема, пояснення свідків та очевидців, оцінка фото та відеоматеріалів) – у разі надання слідчим;

ІІ етап: самостійне здійснення виїзду на місце ДТП (перевірка наявності дорожніх знаків, світлофорних об’єктів, нанесення розмітки, камер спостереження, оцінка видимості, здійснення замірів та фото-відеофіксація)

ІІІ етап: детальне опитування клієнта + опитування очевидців події

ІV етап: здійснення прорахунків відповідно до наявних даних (бажано із залученням експерта автотехніка)

V етап: виїзд на місце ДТП з клієнтом – проведення «репетиції» відтворення (за необхідності не один раз – та бажано за 2-3 дні до самого експерименту)

VІ етап: участь під час проведення слідчого експерименту (пошук та залучення понятих зі свого боку; перевірка умов та обстановки на відповідність тих, у яких відбулось ДТП; перевірка на відповідність пропонованої методики проведення експерименту; перевірка та забезпечення фіксації процесу проведення та результатів слідчої дії; фіксація процесуальних порушень).

Серед основних порушень та проблем при призначенні та проведенні слідчого експериментів лектор виокремив такі:

І проблема: відсутність процесуального статусу, що надавав би можливість повноцінно ознайомитись з матеріалами та ініціювати проведення слідчої дії у певному форматі.

ІІ проблема: нехтування питанням підготовки до слідчої дії.

ІІІ проблема: відсутність технічних можливостей для проведеня експерименту.

ІV проблема: неналежна форма фіксації процесуальних та інших порушень.

Відеофрагмент доступний для перегляду на сторінці Вищої школи адвокатури НААУ у Facebook: https://tinyurl.com/ywjbpda5

Матеріал на сторінці Advokat Post: https://tinyurl.com/4jpappzm

Цікаві публікації лектора:

·Докази у справах про ДТП в кримінальному процесі. https://tinyurl.com/uj2wm2hd

·Супровід клієнта на допиті: алгоритм роботи адвоката. https://tinyurl.com/4y4bvjjd

Зареєструватися на найближчі вебінари лектора:

·Особливості підготовки, призначення та проведення інженерно-технічної експертизи у справах про ДТП. https://tinyurl.com/mwt4zdxz

·Підготовка та проведення адвокатського опитування. Супровід клієнта під час допиту у кримінальному провадженні. https://tinyurl.com/3ud2pd64

Більше про заходи з підвищення кваліфікації адвокатів у розкладі Вищої школи адвокатури НААУ: https://cutt.ly/g9AAiVQ