Адвокат IT-бізнесу: податкове резидентство ІТ-спеціалістів та застосування стандарту CRS –Ганна Урусова, Джулія Корендюк
Про адвоката IT-бізнесу: податкове резидентство ІТ-спеціалістів та застосування стандарту CRS розповіли: Ганна Урусова - партнер, керівник загально-юридичного департаменту компанії, адвокат; Джулія Корендюк - адвокат, старша юристка компанії Avitar, експерт з корпоративного права, міжнародного структурування та оподаткування під час заходу з підвищення кваліфікації адвокатів, що відбувся у Вищій школі адвокатури НААУ.
Матеріали заходів
15.10.2024

Лектори докладно проаналізувала разом з учасниками податкове резидентство ІТспеціалістів та застосування стандарту CRS, а саме:

 

1. Релокація ІТ-спеціалістів в інші країни.

2. Оподаткування ІТ-спеціалістів у разі релокації.

3. Визначення податкового резидентства ІТ-спеціалістів.

4. Застосування положень конвенцій про уникнення подвійного оподаткування при оподаткуванні ІТ-спеціалістів.

5. Що таке CRS? Як працює CRS у світі?

6. Як і коли CRS запрацює в Україні?

7. Інформація, яка буде передаватися в межах обміну інформацією за CRS.

8. Питання податкового резидентства, що виникають при застосуванні CRS.

 

У рамках характеристики податкового резиденства ІТспеціалістів та застосування стандарту CRS акцентовано на наступному:

 

1. Релокація ІТ-спеціалістів в інші країни:

 

ІТ-спеціаліст переїхав за межі України, працевлаштований в українській компанії та отримує заробітну плату

ІТ-спеціаліст переїхав за межі України, зареєстрований в Україні як ФОП – платник єдиного податку та отримує дохід

ІТ-спеціаліст переїхав за межі України, працевлаштований в іноземній компанії та отримує заробітну плату

ІТ-спеціаліст переїхав за межі України, зареєстрований як ФОП в іноземній юрисдикції та отримує дохід

 

2. Оподаткування ІТ-спеціалістів у разі релокації

 

Отримання тимчасового захисту Директива Ради 2001/55/ЄС від 20 липня 2001 року про мінімальні стандарти для надання тимчасового захисту у разі масового напливу переміщених осіб та про заходи, що сприяють збалансованості зусиль між державами-членами щодо прийому таких осіб та відповідальності за наслідки такого прийому

 

Імплементаційне рішення Ради (ЄС) 2022/382 від 4 березня 2022 року, що встановлює наявність масового напливу переміщених осіб з України у розумінні статті 5 Директиви 2001/55/ЄС та запроваджує тимчасовий захист

 

Отримання посвідок на проживання та довгострокових віз

У зв’язку з працевлаштуванням у країні

У зв’язку з наявністю сімейних зв’язків з громадянами певної країни

У зв’язку з походженням з цієї країни

У зв’язку з наявністю нерухомого майна у країні тощо.

 

3. Визначення податкового резидентства ІТ-спеціалістів

 

Податкове резидентство визначає країну, у якій фізична особа повинна сплачувати податки. Якщо Україна та інша країна визнають українців податковими резидентами своїх країн, то виникає конфлікт. Для його вирішення застосовуються Конвенції про уникнення подвійного оподаткування між Україною та іншою країною, що визнає особу своїм резидентом.

 

Податковий кодекс України 14.1.213. резиденти - це:

в) фізична особа - резидент - фізична особа, яка має місце проживання в Україні.

 

У разі якщо фізична особа має місце проживання також в іноземній державі, вона вважається резидентом, якщо така особа має місце постійного проживання в Україні; якщо особа має місце постійного проживання також в іноземній державі, вона вважається резидентом, якщо має більш тісні особисті чи економічні зв'язки (центр життєвих інтересів) в Україні. У разі якщо державу, в якій фізична особа має центр життєвих інтересів, не можна визначити, або якщо фізична особа не має місця постійного проживання у жодній з держав, вона вважається резидентом, якщо перебуває в Україні не менше 183 днів (включаючи день приїзду та від'їзду) протягом періоду або періодів податкового року.

 

Достатньою (але не виключною) умовою визначення місця знаходження центру життєвих інтересів фізичної особи є місце постійного проживання членів її сім'ї або її реєстрації як суб'єкта підприємницької діяльності.

 

Якщо неможливо визначити резидентський статус фізичної особи, використовуючи попередні положення цього підпункту, фізична особа вважається резидентом, якщо вона є громадянином України

 

Українець є резидентом країн:

У зв’язку з перебуванням більше ніж 183 дня у країні;

У зв’язку з реєстрацією свого місця проживання у країні (Іспанія, Італія, Бельгія тощо);

У зв’язку з наявністю нерухомості у країні (Хорватія тощо).

 

Лояльний підхід

Литва – українські ФОП не зобов’язані сплачувати у Литві податки від своєї діяльності ФОП та подавати декларацію

Ірландія – поступки стосовно оплати прибуткового податку та внеску на дохід від зайнятості в Україні

Польща – центр життєвих інтересів може залишатися в Україні.

 

4. Застосування положень конвенцій про уникнення подвійного оподаткування при оподаткуванні ІТ-спеціалістів

 

Застосовуються, якщо є конфлікт – обидві країни визнають особу своїм резидентом.

 

1. Особа вважається резидентом тієї держави, де вона має у своєму розпорядженні постійне житло.

2. Якщо особа має у своєму розпорядженні постійне житло в обох державах, вона вважається резидентом тієї держави, в якій вона має більш тісні особисті й економічні зв'язки (центр життєвих інтересів).

3. Якщо держава, в якій особа має центр життєвих інтересів, не може бути визначена або коли особа не має постійного житла в жодній з держав, вона вважається резидентом тієї держави, де вона звичайно проживає.

4. Якщо особа звичайно проживає в обох державах або коли вона звичайно не проживає в жодній з них, вона вважається резидентом тієї договірної держави, громадянином якої вона є.

5. Якщо особа є громадянином обох держав або якщо вона не є громадянином жодної з них, компетентні органи договірних держав вирішують питання оподаткування такої особи за взаємною згодою.

 

У іноземній державі, резидентом якої є українець, робиться знижка у вигляді кредиту проти податку на доходи фізичних осіб, що дорівнює:

сумі податку на дохід, сплаченій в Україні; або

сумі податку на дохід, яка б підлягала сплаті у іноземній державі з доходів, отриманих в Україні.

 

При отриманні українцем дохода та оплаті податків за межами України з ПДФО, що підлягає сплаті в Україні, вираховується сума, що дорівнює сумі податку на дохід, сплаченій в іншій державі. Для вирахування потрібно надати легалізовану (апостильовану) довідку про суму сплаченого податку, а також про базу та/або об'єкт оподаткування від органів податкової служби або Міністерства фінансів.

 

5. Що таке CRS?

 

CRS – це загальний стандарт звітності та належної перевірки інформації про фінансові рахунки.

 

CRS передбачає щорічний автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки між країнами-учасницями.

 

 

6. Інформація, яка буде передаватися в межах обміну інформацією за CRS:

 

1. про власника рахунку: ім'я (найменування), адреса, податкове резидентство, податковий номер, дата та місце народження;

2. про фінансову установу;

3. про рахунок: залишок на кінець період чи закриття рахунку, загальна сума дивідендів, процентів або інших доходів.

 

7. Питання податкового резидентства, що виникають при застосуванні CRS

 

Види рахунків

Рахунки з високою вартістю - рахунки фізичних осіб понад 1 млн доларів США станом на 30 червня 2023

 

Рахунки з низькою вартістю - рахунки фізичних осіб, що не перевищують 1 млн доларів США станом на 30 червня 2023

 

Рахунки організацій - з залишком або вартістю, що перевищує 250 тис. доларів США станом на 30 червня 2023

 

Пункт 53-1.4. ПКУ: не вважається податковою інформацією, яка може бути використана для визначення суми податкових зобов’язань інформація, отримана відповідно до CRS, якщо сукупний залишок або вартість усіх фінансових рахунків, власником яких є одна особа - громадянин України, не перевищує еквівалент 250 тисяч доларів США станом на 31 грудня календарного року, який припадає на період дії воєнного стану в Україні.

Першоджерело: https://tinyurl.com/w8r96yxz