Адміністративна юрисдикція: спір про видачу довідки у місцевостях, де не було можливості працевлаштування
Огляд постанови Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від 24 квітня 2023 року у справі № 554/11974/21
Огляди
03.08.2023

Спір про видачу довідки про період проживання дружини військовослужбовця з чоловіком у місцевостях, де не було можливості для її працевлаштування за спеціальністю, належить до адміністративної юрисдикції

Огляд постанови Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від 24 квітня 2023 року у справі № 554/11974/21

Короткий зміст вимог заяви:

ОСОБА_1 звернулась із заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (далі - ГУ ПФУ в Полтавській області), ІНФОРМАЦІЯ_1 про встановлення факту проживання в місцевостях, де відсутня можливість працевлаштування за спеціальністю.

Заява мотивована тим, що ОСОБА_1 є вдовою чоловіка - військовослужбовця ОСОБА_3 їй виповнилося 60 років, що дає право на реалізацію права на пенсійне забезпечення. 28 вересня 2021 року ОСОБА_1 звернулася до ІНФОРМАЦІЯ_1 для надання довідки для врахування до страхового стажу періоду проживання разом з чоловіком-військовослужбовцем у місцевостях, де була відсутня можливість працевлаштуватись за спеціальністю. Водночас ІНФОРМАЦІЯ_1 не знайшов підстав для оформлення та видачі такої довідки. Встановлення даного факту необхідне для зарахування вказаного періоду до загальної тривалості страхового стажу.

Заявник просила:

  • встановити факт її проживання, як дружини військовослужбовця надстрокової служби, разом із чоловіком ОСОБА_3 , який помер, в місцевостях, де відсутня можливість її працевлаштування за спеціальністю (гарнізоні військової частини № НОМЕР_1                        ( АДРЕСА_1) з 05 травня 1989 року по 17 травня 1994 року.

Короткий зміст ухвали суду першої інстанції:

  • Ухвалою районного суду провадження у справі за заявою ОСОБА_1 , заінтересовані особи ГУ ПФУ в Полтавській області, ІНФОРМАЦІЯ_1 про встановлення факту проживання в місцевостях, де відсутня можливість працевлаштування за спеціальністю закрито.
  • Ухвала мотивована тим, що метою звернення ОСОБА_1 до суду із цією заявою є призначення пенсії органами Пенсійного фонду України, на звернення до ІНФОРМАЦІЯ_1 для надання довідки для врахування до страхового стажу періоду проживання разом з чоловіком-військовослужбовцем у місцевостях, де була відсутня можливість працевлаштуватись за спеціальністю, заявник отримала відповідь, що в наданих заявницею ОСОБА_1 документах підстав для оформлення та видачі вказаної довідки, не вбачається. З урахуванням викладеного, суд зробив висновок, що між учасниками справи наявний спір, який може вирішуватися в порядку позовного провадження.

Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції:

Постановою апеляційного суду апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 - адвоката задоволено частково. Ухвалу районного суду скасовано. Провадження у справі за заявою ОСОБА_1 , заінтересовані особи: ГУ ПФУ в Полтавській області, ІНФОРМАЦІЯ_1 про встановлення факту проживання в місцевостях, де відсутня можливість працевлаштування за спеціальністю закрито, так як справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства. Роз`яснено ОСОБА_1 право звернутися до адміністративного суду з відповідним позовом.

Постанова суду апеляційної інстанції мотивована тим, що встановлення факту необхідно заявнику для подальшого врахування органами Пенсійного фонду України до страхового стажу періоду, протягом якого вона не могла працевлаштуватися за спеціальністю. Вирішення питання про видачу відповідних довідок покладено на ІНФОРМАЦІЯ_1, який не знайшов підстав для її видачі через не надання заявником документів, передбачених Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок № 637). Суд не може перебирати на себе повноваження органу, на який покладено відповідні повноваження, натомість ОСОБА_1 наділена правом на оскарження рішення відповідного органу. Таким чином, право ОСОБА_1 може бути захищено у разі її звернення з відповідним позовом до адміністративного суду.

Короткий зміст вимог та доводів касаційної скарги:

ОСОБА_1 подала касаційну скаргу, підписану представником, у якій просить ухвалу районного суду та постанову апеляційного суду скасувати, справу передати до суду першої інстанції для продовження розгляду.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що у заяві про встановлення юридичного факту мова йде не про відмову ІНФОРМАЦІЯ_1 у видачі довідки або про оскарження його неправомірних дій чи бездіяльності, а про неможливість видачі довідки через відсутність в особовій справі померлого чоловіка заявника, підтверджуючих цю обставину даних. Заявник зазначає, що в інший спосіб, який визначено чинним законодавством, не має змоги встановити цей юридичний факт. Вважає, що судом апеляційної інстанції ототожнені поняття «встановлення юридичного факту» та «зарахування до стажу роботи», які мають суттєві розбіжності при їх реалізації громадянином. Судом апеляційної інстанції не враховано, що подана заява не створює підстав ані щодо зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_1 видати довідку, ані щодо вирішення питання зарахування до страхового стажу періоду її проживання з чоловіком у місцевостях, де не було можливості для працевлаштування за спеціальністю, ані щодо призначення пенсії. Вказує, що ІНФОРМАЦІЯ_1 не наділений повноваження щодо обчислення, зарахування чи не зарахування до страхового стажу на умовах Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» періоду проживання жінок з чоловіком-військовослужбовцем в місцевостях, де була відсутня можливість працевлаштування за спеціальністю. У заяві заінтересованою особою зазначено також і ГУ ПФУ в Полтавській області, оскільки цей державний орган є спеціальним суб`єктом, в якому заявник, в подальшому буде реалізовувати рішення про встановлення факту проживання з чоловіком в місцевостях, де була відсутня можливість працевлаштування за спеціальністю.

Позиція Верховного Суду:

Частиною третьою статті 18 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20 грудня 1991 року № 2011-XII передбачено, що дружинам (чоловікам) військовослужбовців, крім військовослужбовців строкової служби, до загального стажу роботи, необхідного для призначення пенсії за віком зараховується період проживання разом з чоловіком (дружиною) в місцевостях, де не було можливості працевлаштування за спеціальністю, але не більше 10 років.

Постановою Кабінету Міністрів України № 637 від 12 серпня 1993 року затверджено Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній (надалі по тексту іменовано - Порядок № 637).

Пункт 13 Порядку № 637, який діяв на час звернення заявника до ІНФОРМАЦІЯ_5, передбачає, що період проживання дружини військовослужбовця (крім військовослужбовців строкової служби) з чоловіком у місцевостях, де не було можливості для її працевлаштування за спеціальністю, підтверджується довідками (додаток № 4), виданими командирами (начальниками) військових частин, військових навчальних закладів на підставі документів, які підтверджують зазначений період.

При цьому для дружини військовослужбовця, звільненого з військової служби, період проживання до 1 січня 2004 р. з чоловіком у місцевостях, де не було можливості для її працевлаштування за спеціальністю, підтверджується довідками, які видаються військовими комісаріатами, за період проживання:

у гарнізонах, розташованих у межах колишнього СРСР, України та країн - членів Співдружності незалежних держав, - на підставі особової справи звільненого військовослужбовця, довідки місцевих органів влади про період фактичного проживання (реєстрації, прописки) дружини військовослужбовця у відповідній місцевості та довідки установи державної служби зайнятості про неможливість працевлаштування дружини військовослужбовця за спеціальністю у відповідній місцевості.

Пунктом 1 Положення про ІНФОРМАЦІЯ_4, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 389 від 03 червня 2013 року (далі - Положення № 389), яке діяло на час звернення заявника до ІНФОРМАЦІЯ_5, передбачено, що ІНФОРМАЦІЯ_4 є місцевими органами військового управління, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації в особливий період людських і транспортних ресурсів на відповідній території.

Завданням військових комісаріатів відповідно до покладених обов`язків є серед іншого забезпечення соціального і правового захисту військовослужбовців, військовозобов`язаних і резервістів, призваних на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори до Збройних Сил (далі - збори), ветеранів війни та військової служби, пенсіонерів із числа військовослужбовців Збройних Сил (далі - пенсіонери) та членів їх сімей (пункт 8 Положення № 389).

Відповідно до пункту 9 Положення № 389 ІНФОРМАЦІЯ_4 серед іншого, відповідно до покладених на них завдань:

  • забезпечують згідно із законодавством соціальний і правовий захист військовослужбовців, військовозобов`язаних і резервістів, призваних на збори, ветеранів війни та військової служби, пенсіонерів та членів їх сімей;
  • розглядають звернення військовослужбовців, працівників та членів їх сімей, а також громадян з питань, що належать до компетенції військових комісаріатів, а також ведуть прийом громадян, які звертаються із зазначених питань, видають необхідні довідки та інші документи.

У постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 22 березня 2023 року справа № 290/289/22-ц (провадження № 61-13369св22) зазначено, що: «Визначаючи, чи пов`язується з встановлення зазначеного факту виникнення у заявника певних цивільних прав та обов`язків, Суд застосовує положення статті 1 ЦК України. За змістом частини першої статті 1 ЦК України цивільним законодавством регулюються особисті немайнові та майнові відносини, засновані на юридичній рівності, вільному волевиявленні, майновій самостійності їх учасників (цивільні відносини). Тобто цивільними є відносини, які відповідають наведеним критеріям. Відповідно у порядку цивільного судочинства, за загальним правилом, не підлягають вирішенню спори (розгляду заяви), що виникають не з цивільних, земельних, трудових, сімейних або житлових правовідносин. Усі інші спори, що виникають у публічно-правових відносинах за участю осіб, підлягають вирішенню у порядку цивільного судочинства виключно у тих випадках, коли безпосередньою нормою процесуального права визначено, що вирішення такого спору належить здійснювати саме в порядку цивільного судочинства. […] вимоги ОСОБА_1 про встановлення факту проживання однією сім`єю чоловіка та жінки без реєстрації шлюбу з ОСОБА_2 , який загинув під час участі у бойових діях та забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і стримуванні збройної агресії російської федерації, не підлягає вирішенню у порядку цивільного судочинства.

За таких обставин необхідно закрити провадження у справі, оскільки цей спір підлягає розгляду в порядку адміністративного, а не цивільного судочинства. Аналогічні по суті висновки викладені у постанові Об`єднаної Палати Верховного Суду від 23 травня 2022 року у справі № 539/4118/19».

У справі, що переглядається:

  • ОСОБА_1 звернулась із заявою в окремому провадженні про встановлення факту проживання її, як дружини військовослужбовця надстрокової служби, разом із чоловіком ОСОБА_3 , який помер, в місцевостях, де відсутня можливість її працевлаштування за спеціальністю (гарнізоні військової частини № НОМЕР_1 ( АДРЕСА_1 ). В якості заінтересованих осіб вказала Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, ІНФОРМАЦІЯ_1;
  • заяву про встановлення цього факту ОСОБА_1 обґрунтувала тим, що ІНФОРМАЦІЯ_2 їй виповніться 60 років, що дасть їй можливість на реалізацію права на пенсійне забезпечення. Проте, звернувшись до ІНФОРМАЦІЯ_1 із заявою про надання довідки для врахування до страхового стажу періоду проживання разом з чоловіком-військовослужбовцем в місцевостях, де відсутня можливість її працевлаштування за спеціальністю, отримала відповідь про неможливість її видачі через не надання нею документів згідно пункту 13 Порядку № 637. Натомість, встановлення факту заявнику необхідно для подальшого врахування органами Пенсійного фонду України періоду, протягом якого вона не могла працевлаштуватися за спеціальністю, до страхового стажу;
  • під час розгляду справи ІНФОРМАЦІЯ_1 надав пояснення щодо заяви ОСОБА_1, в яких вказав, що між ним та заявником виник спір щодо обов`язку територіального центру видати відповідну довідку, який підлягає вирішенню за правилами адміністративного судочинства;
  • чинним законодавства саме на ІНФОРМАЦІЯ_1 покладено забезпечення розгляду заяви ОСОБА_1 про видачу довідки про період проживання дружини військовослужбовця (крім військовослужбовців строкової служби) з чоловіком у місцевостях, де не було можливості для її працевлаштування за спеціальністю;
  • таким чином, суд апеляційної інстанції встановивши, що правовідносини, які виникли між сторонами, є публічно-правовими, зробив правильний висновок про закриття провадження у справі та роз’яснив ОСОБА_1, що зазначений спір належить до адміністративної юрисдикції.

Висновок:

З урахуванням висновків щодо застосування норм права, викладених у постановах Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 22 березня 2023 року справа № 290/289/22-ц (провадження № 61-13369св22), Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 23 січня 2023 року у справі № 214/1309/21 (провадження № 61-3264сво22), доводи касаційної скарги не дають підстав для висновку, що постанова суду апеляційної інстанції прийнята з порушенням норм процесуального права. У зв`язку з наведеним, колегія суддів вважає, що касаційну скаргу належить залишити без задоволення, постанову суду апеляційної інстанції залишити без змін.

Джерело: Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від 24 квітня 2023 року у справі № 554/11974/21 - http://surl.li/jhsth