
«Вашому клієнту байдуже, як багато ви знаєте,
доки він не дізнається, як багато ви про нього дбаєте»
Деймон Річардс
Щорічно 15 березня в усьому світі відзначають Всесвітній день захисту прав споживачів. Цей день слугує нагадуванням про важливість належної інформації щодо кількості, якості, чистоти, ефективності, ціни та стандартів товару, а також про необхідність захисту прав споживачів.
Всесвітній день захисту прав споживачів розширює можливості покупців, підвищуючи обізнаність про їхні права та обов’язки на ринку, а також підкреслює необхідність чесного та етичного ведення бізнесу, покладаючи на бізнес відповідальність за дотримання прав споживачів.
Витоки цього свята сягають 15 березня 1962 року, коли у своїй промові Президент США Джон Ф. Кеннеді в Конгресі зазначив, що оскільки всі ми є споживачами, дії та пропозиції в інтересах споживачів є в інтересах усіх нас. Президент вперше проголосив права споживачів: право на безпеку, право на інформацію, право на вибір, право бути почутим. При цьому Кеннеді наголошував, що споживачі є найбільшою економічною громадою, яка відображає інтереси майже кожного члена суспільства https://tinyurl.com/ye27tms7
Вперше цей день був відзначений 15 березня 1983 року, і з того часу Організація Об’єднаних Націй визнала і підтримала Всесвітній день прав споживачів на глобальному рівні. Для підвищення обізнаності про права споживачів організовуються різні заходи на національному та міжнародному рівнях.
У 1985 році Генеральна Асамблея ООН прийняла Керівні принципи для захисту інтересів споживачів – цінний набір принципів для визначення основних характеристик ефективного законодавства про захист прав споживачів, інститутів правозастосування та систем відшкодування збитків, а також для надання допомоги зацікавленим державам-членам у формулюванні та застосуванні національних і регіональних законів, правил і норм, які відповідають їхнім власним економічним, соціальним і екологічним умовам, а також для сприяння міжнародному співробітництву між державами-членами у сфері правозастосування та заохочення обміну досвідом у сфері захисту прав споживачів. https://tinyurl.com/4ma68wke
В Україні правове регулювання у сфері захисту прав споживачів становить:
·Стаття 42 Конституції України – держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів
·Стаття 50 Конституції України – кожному гарантується право вільного доступу до інформації про стан довкілля, про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. Така інформація ніким не може бути засекречена.
·Закон України № 1023-XII від 12.05.1991 року «Про захист прав споживачів» – регулює відносини між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг різних форм власності, встановлює права споживачів, а також визначає механізм їх захисту та основи реалізації державної політики у сфері захисту прав споживачів.
Пам’ятайте про основні правила при придбанні товару:
1.Завжди будьте пильними, уважно перевіряйте всю інформацію перед тим, як оплатити товар, а саме:
·відповідність названої продавцем ціни тій, яка вказана у ціннику чи прейскуранті;
·якщо товар непродовольчий – чи не пошкоджена упаковка і чи дійсно в ній той товар, за який Ви сплачуєте гроші;
·комплектність товару;
·наявність супроводжувальної документації;
·попросіть у продавця продемонструвати, як працює товар і як ним користуватися;
·якщо товар ваговий – чи правильно працюють ваги;
·наявність необхідної інформації на упаковці та у супроводжувальній документації;
·строки придатності та гарантійні зобов’язання виробника.
2.Під час покупки товару (оплати послуги, роботи) прослідкуйте:
·щоб Вам видали касовий чек (якщо товар тривалого зберігання, попросіть також виписати товарний чек), і щоб на чеку було видно «сплатити суму»;
·щоб в інструкції по експлуатації (гарантійному талоні) виробу було точно вказано дату покупки і назву магазину-продавця.
3.Протягом 14 днів з моменту оформлення покупки товар належної якості, який з будь-яких причин не сподобався покупцю, можна повернути:
·для того, щоб повернути гроші або обміняти товар у покупця, обов’язково має бути чек (касовий або товарний);
·переконайтесь, що з моменту покупки пройшло не більше 14 днів;
·перевірте товар на збереження первісного вигляду й на сліди зносу чи наявність пошкоджень.
Звертаємо увагу, що існує перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню), затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.1994 № 172 «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів». Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню), включає: продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни. З повним переліком товарів можна ознайомитися за посиланням: https://tinyurl.com/3k4jyw9e
Також з метою поглибленням своїх знань пропонуємо ознайомитися з наступними матеріалами:
·Договір про надання правової допомоги та законодавство про захист прав споживачів – огляд судової практики від судді ВС Василя Крата. https://tinyurl.com/yw3bdcwy
·Звільнення споживачів від сплати судового збору має відбуватися не тільки у суді першої інстанції – огляд судової практики від Вищої школи адвокатури НААУ. https://tinyurl.com/mry42vfe